Het aantal boerenbedrijven dat zijn verse producten direct van het erf verkoopt aan de consumenten is sinds 2017 met bijna een derde gestegen. De boeren verdienden samen zo’n 1,5 miljard euro via deze zogeheten korte ketenverkoop, zo heeft het CBS berekend. “Het is een trend die de volgende jaren zal toenemen.” 

Welk effect de coronapandemie op de verkoop vanaf het erf heeft gehad, is nog niet bekend. De meest recente cijfers waar het CBS mee werkt zijn van 1 april vorig jaar. Boeren zagen in ieder geval dat de belangstelling voor winkelen bij de boer toenam.

Korte keten groeit flink

Deze zogeheten korte keten groeit de laatste tijd flink, zo merken we ook bij Vers van het erf. Dagelijks melden zich boerenbedrijven, landwinkels, boerderijwinkels en verkoopstalletjes aan voor een vermelding in onze vindmachine. Het is fijn om te zien dat het aanbod verse producten zo uitgebreid wordt. Consumenten die bij boeren in de regio willen shoppen kunnen zo voor van alles kopen terecht bij de boeren in de buurt: melk, vlees, eieren, verse groenten, honing, bloemen, maar ook leuke cadeaupakketten bijvoorbeeld. Ook is het steeds vaker mogelijk bestellingen thuis te laten bezorgen.

‘Verschil proef je’ 

Bij het pluimveebedrijf van Gertjan Lagerweij is het verschil tussen de lange en korte keten goed te zien, schrijft RTL Z op zijn website. Vanaf zijn bedrijf Lagerweij Eieren verkoopt de ondernemer de eieren via beide kanalen. Consumenten die direct vanaf zijn erf eieren kopen kunnen de eieren langer bewaren, zegt hij. Een ei in de supermarkt is immers vaak al zo’n twee weken onderweg. “Je ziet dat aan de houdbaarheidsdatum. Een ei vanuit de boerderij is 28 dagen goed terwijl ze in de supermarkt vaak maar twee weken houdbaar zijn.” Met de korte keten liggen de eieren van Lagerweij vaak dezelfde dag nog bij het restaurant, de lokale supermarkt of op je bord. “Dat verschil proef je wel, ja.” 

Versheid

De versheid van producten is een belangrijk argument voor consumenten om bij rechtstreeks bij de boer te shoppen. Een ander belangrijke reden is dat mensen zo precies weten waar hun vlees, melk, groenten, eieren of kaas vandaan komt. Daar speelt de Duroc Hoeve op in, vertellen de eigenaren. “We horen nu ook veel van klanten dat ze bij ons willen kopen omdat ze weten wat er met het vlees gebeurd is”, zegt mede-eigenaar Paul. Bij een groter bedrijf met een langere keten is dat soms moeilijker te achterhalen.

‘Prijs is aardig’ 

Landbouw- en natuurdeskundige Arie van den Brand zegt tegen NH Nieuws dat prijs ook een rol speelt bij directe verkoop vanaf het erf. Van den Brand houdt zich bezig met biologische landbouw en is op dit moment vicevoorzitter van Slow Food Nederland, een organisatie die als doel heeft om boeren, wetenschappers, ondernemers en consumenten bij elkaar te brengen om belangrijke voedselvraagstukken op te lossen. “De prijs is voor de consument vaak aardig. Ook voor boeren en tuinders is het een aardige manier van inkomsten: ze kunnen direct hun kostprijs rekenen.” Gertjan Lagerweij krijgt voor zijn eieren in de lange keten 7,5 cent per ei. Met de korte keten is dat zo’n 14 cent. En ook bij de Duroc Hoeve merken ze een verschil. Melissa: “Al die schakels zorgen ervoor dat iedereen ‘iets’ wil verdienen, maar niet iedereen krijgt wat hij of zij hoort te verdienen.”

Dichtbij is de trend

Voorlopig zal de vraag en het aanbod alleen maar toenemen, verwacht de landsbouwdeskundige. “Het is een trend die de volgende jaren zal toenemen, is mijn persoonlijke inschatting.” Ook Gabe Venema van de Universiteit van Wageningen verwacht dat de trend door de coronacrisis door kan zetten. “Zeker in het voorjaar van 2020, sinds corona, zie je dat meer mensen verse agrarische producten in de regio kopen. Wij hebben nog niet goed kunnen staven waardoor dat komt, maar wat je om je heen ziet is dat het wel zeker heeft aangetrokken om dichtbij te kopen.”

Foto: Nathan Dumlao via Unsplash