Nederlanders kopen vaker verse producten direct op het erf bij de boer, schrijft Nu.nl op basis van onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK. Sinds het begin van de coronacrisis zijn de verkopen verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Het gaat om allerlei producten, van groenten, zuivel, vlees tot bloemen. En op het erf worden goede zaken gedaan: mensen gaan vaker naar de boer en geven per bezoek 25 procent meer uitgegeven, ziet het GfK.

Stijging jonge klanten

Bijna een op de vijf huishoudens heeft dit jaar weleens rechtstreeks bij de producent gekocht. Voor de coronacrisis was dat een op de tien. Vooral ouderen kopen vers van het erf, het is bijna 70 procent van de klanten. Wel zouden jongeren bezig zijn met een opmars, mogelijk mede door online initiatieven als Versvanheterf.nl. Het aandeel van de jongeren in de omzet is ruim verdubbeld volgens het GfK, dat is gestegen van 6 procent naar meer dan 12 procent.

Foto: Versvanheterf.nl